Nya hoppklasser?

Datum:2011-07-09 ♥ Tid: 18:00:00
Något som jag tycker är tråkigt är att vanliga klasser, alltså där man blir placerad, ska vara så höga. (storhäst pratar jag om nu)

Jag menar, 80 - 90 CR - det är kul att komma ut på, men man får ingen riktig tävlingskänsla. Och en del hästar klarar kanske inte att hoppa änns det. Eller ryttaren. 

Jag som tävlingsmänniska vet ju det här med nerver, det är något man måste träna. Är man då sjukt rädd för att tävla vanliga klasser - men man hoppar det lätt på träning - så kanske det inte är så bra att börja på 1 meter, för det kan gå illa. Det kan ju gå illa på lägre klasser med, men jag tror att om det är lägre som kommer man bättre till ridning även fast man är lite rädd - det gör iaf jag ;)

Sen finns det ju hästar som ÄLSKAR att hoppa & visa upp sig - som inte tycker det är kul att bara tränas hemma. Hur kul skulle det då inte vara för den 22 åriga Tore att få komma ut och hoppa en 60 klass? Bara för att få visa upp sig och få en tävlingskänsla. Och hur kul skulle det inte få vara för han att springa först i ärovarvet med en blågul rosett fastsatt på tränset? Stå i rampljuset? 
Tore skulle kunna hoppa den klassen, eftersom det i princip bara är att kliva över för honom, utan att riskera att få skador pga. sin ålder. 

Läste en artikel i Häst & Ryttare, om samma sak i princip. Dock om att äldre ryttare kanske också vill komma ut, men har inte en kropp som klarar att hoppa så högt som det krävs. 

Tydligen så anser de att man ska rida ponny så att man rider in sig i en meter på storhäst direkt. Men oss med kallblod? travare? vi räknas inte .. vi ska inte få uppleva känslan av att göra en riktigt bra omhoppningsrunda, eller vara först i ärovarvet för att våra hästar inte har kroppsbyggnaden som gör att de klarar att hoppa 1 meter.

Och sen vill de att man ska tävla för att ha kul, men det är tydligen bara de med halvblod som klarar att hoppa 130 som det gäller ;) (visst har man kul på clear rounder med, det är inte det, men ni förstår vad jag menar )

De vill ha in mer folk i ridsporten, hur mycket skulle det inte locka att ha lite lägre storhäst klasser också? Alla nybörjare med storhäst, alla oss med "speciella" hästar, de som bara är ute för rutin med sin unghäst - vi skulle få det så mycket roligare. För en clear round eller pay and jump ger inte riktigt samma tävlingskänsla ;)



Kallblodsklasser, unghästklasser, debutantklasser .. det finns så många alternativ!

/Emma

Kommentarer
SKRIVET AV: Vilja - Sveriges största Häst&Kalv-blogg!

Hejsan! Jag har startat en, vad ska man säga, kampanj? Om att samla ihop alla hästbloggar i en lista, så att fler kan hitta andra hästbloggar och för att skapa lite förändring.



Många har anmält sig till denna lista och de som har anmält sig har även länkat andra bloggar. Några har även gjort inlägg på sina bloggar om vilka hästbloggar de läser. Du var länkad i ett sådant inlägg så därför vill jag göra dig medveten om denna lista! :)



Läs mer och anmäl dig i en kommentar till detta inlägg: http://kalvgalen.se/2011/july/samla-ihop-hastbloggar.html

Datum: 2011-07-09 ♥ Tid: 20:04:28
Hemsida/blogg: http://kalvgalen.se
SKRIVET AV: amanda

Jag håller helt klart med dig! Jag har ett varmblod som är tävlad upp till 1.10 m men jag har nyss börjat hoppa regelbundet på honom,så han klarar det men inte jag,inte just nu iaf,och jag vill ju börja tävla på riktigt,men det är väl bara att träna på en massa tills man är redo. :)

Datum: 2011-07-09 ♥ Tid: 21:43:22



Kommentera här under ..

Ditt namn:
Vill du kommas ihåg?

E-mail: (visas ej offentligt)

Hemsida/Bloggadress:

Din kommentar:

Tänk på att .. ingen kommentar är anonym. Det går att spåra IP-nummer, så stå för det du säger.
För övrigt är vi väldigt glada för att du vill kommentera! Tack :)

Trackback
RSS 2.0